του Ορφέα Λιακόπουλου

ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ | GUERNICA. Επαναστατικός διεθνισμός. Το παλίμψηστο των σφαγών

Δυο επαναστάσεις/διαμάχες παγκοσμίως απέκτησαν ευρέα  διεθνή απήχηση σε όλη την υφήλιο, η Ελληνική του 1821 και ο Ισπανικός εμφύλιος του 1936-39. Τόσο στην Ισπανία όσο και στην Ελλάδα συνέτρεξαν από όλα τα μήκη και τα πλάτη φοιτητές, δημοσιογράφοι, πλούσιοι και φτωχοί για να πολεμήσουν και να διακινδυνεύσουν την ζωή τους για έναν σκοπό που ξεπερνούσε τα στενά εθνικά σύνορα και είχε ιδεολογικό αντίκτυπο υπερεθνικό, είτε αυτός είναι η μάχη ενάντια τους φασισμού που κατέλυε την Ευρώπη και η προάσπιση της δημοκρατίας ενάντια του, είτε είναι ο αγώνας για την ελευθερία ενάντια στην ανατολική δεσποτεία και η ελπίδα για αναγέννηση ενός νέου δημοκρατικού πολιτισμού μέσω της Ελλάδος. Ασχέτως του αποτελέσματος και κατά πόσο η εκάστοτε διαμάχη ανταποκρίθηκε στις «απαιτήσεις», είναι δεδομένη η σημασία τους μέσα στην ιστορία.

Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα οι πολεμικές συγκρούσεις ενίοτε ήταν πολύ βίαιες. Πέραν των οικονομικών και υλικών ζημιών που επιφέρουν, κανόνα δυστυχώς αποτελούσε η εξολόθρευση αμάχων πληθυσμών, είτε ως αντίποινα/επίδειξη ισχύος  και τρομοκράτηση του εχθρού, είτε για το «πλιάτσικο» και την «διασκέδαση» των στρατευμάτων, είτε για μια σειρά από εθνικιστικές και σκοτεινές ατζέντες-ιδεολογίες που το εκάστοτε κράτος-αυτοκρατορία ακολουθούσε με ευλάβεια. Από την αρχαία Ελλάδα και την σφαγή των Μηλίων από τους Αθηναίους προς παραδειγματισμό της Δηλιακής Συμμαχίας, στο μεγάλο «πλιάτσικο» και τις βιαιοπραγίες των σταυροφόρων ακολούθως της καταλήψεως των Ιεροσολύμων κατά την Α΄ σταυροφορία, έως και τις φρικαλεότητες της Ναζιστικής Γερμανίας από το 1936-1945 και την μαζική εκτέλεση Βοσνίων μουσουλμάνων στην Σρεμπρένιτσα το όχι και τόσο μακρινό 1995.

Μήλος, Ιερουσαλήμ, Peterloo, Μεσολόγγι, Μικρά Ασία, Πόντος ,Αρμενία, Γκουέρνικα, Καλάβρυτα, Σρεμπρένιτσα… Όλοι αυτοί οι τόποι έχουν ποτιστεί με αίμα αμάχων.

Μέσω του παραλληλισμού της Ελληνικής Επανάστασης με τον Ισπανικό εμφύλιο, δύο γεγονότα είναι αυτά τα οποία συγκίνησαν-συγκλόνισαν-έφεραν κύμα υποστήριξης και παγκόσμια κατακραυγή ενάντια στην ωμή βία, η ολική καταστροφή του Μεσολογγίου μετά την έξοδο, και ο τυφλός βομβαρδισμός αμάχων στην Πόλη της Γκουέρνικα στην χώρα των Βάσκων.

Θέμα λοιπόν της εργασίας αποτελεί με αφορμή το Μεσολόγγι και την Γκουέρνικα τόσο ως τόπων, αλλά και ως γεγονότων, σημασίας, επιρροής (καλλιτεχνικής, πολιτικής κ.ά.) και καταστροφής η δημιουργία ενός παλίμψηστου τόπων σημαδεμένων από αιματηρά γεγονότα κατά αμάχων.

Ξεκινώντας από τον διάσημο πίνακα του Πικάσο «Guernica» που εκρήγνυται, τοποθετείται μπρος του ένας κύβος στου οποίου τις έδρες προβάλλονται διάσημοι πίνακες όπως η Ελλάδα στο Μεσολόγγι του Delacroix, αλλά και φωτογραφίες όπως αυτή της κατεστραμμένης Γκουέρνικα. Μέσα από την κύβο ξεπροβάλει απειλητικά έναν Stuka (Junker Ju 87) συμβολίζοντας τον θάνατο και την καταστροφή που μπορεί να πάρει άπειρα «πρόσωπα», είτε είναι τα γερμανικά βομβαρδιστικά, είτε είναι τα Οθωμανικά κανόνια… Στην πίσω πλευράς του έργου (πίσω από την Γκουέρνικα) βρίσκεται ο χάρτης της πόλης του Μεσολογγίου δηλώνοντας την σύνδεση  τους. Κάτω από όλα ελλοχεύει ο μυθικός Μινώταυρος, από την αρχαιότητα σύμβολο τους χάους, του φόβου για το άγνωστο και της αρχέγονης βίας. Η χρήση αντίθετων χρωμάτων έγινε για να τονιστεί η σύνδεση μεταξύ των εικόνων που όταν τις ενώσεις παράγεται το σκότος (μάυρο). Με μωβ απεικονίζονται τα πρόσωπα του «θανάτου».

MISSOLONGHI | GUERNICA. Revolutionary internationalism. The palimpsest of slaughters

Two revolutions / conflicts around the world gained wide international repercussions around the world, the Greek of 1821 and the Spanish Civil War of 1936-39. In both Spain and Greece, students, journalists, rich and poor alike gathered from all walks of life to fight and risk their lives for a cause that transcended narrow national borders and had a supranational ideological impact, whether that is the struggle against fascism that overthrew Europe and the defense of democracy against it, whether it is the struggle for freedom against the Ottoman domination and the hope for the rebirth of a new democratic culture through Greece. Regardless of the outcome and whether the controversy met the “demands”, their importance in history is given.

From antiquity to the present, wars have sometimes been very violent. In addition to the economic and material damage they inflict, the rule was unfortunately the extermination of civilians, either as retaliation / demonstration of power and terror of the enemy, or for the “looting” and the “entertainment” of troops, or for a series of nationalist and dark agendas-ideologies that each state-empire followed reverently. From ancient Greece and the massacre of Milans by the Athenians, to the great “plunder” and the violence of the crusaders after the occupation of Jerusalem during the First Crusade, to the horrors of Nazi Germany from 1936-1945 and the mass execution of Bosnian Muslims in Srebrenica in the not-so-distant 1995.

Milos, Jerusalem, Peterloo, Missolonghi, Asia Minor, Pontus, Armenia, Guernica, Kalavrita, Srebrenica… All these places have been irrigated with the blood of civilians.

Through the parallel of the Greek Revolution with the Spanish Civil War, two events are those that moved – shocked – brought a wave of support and global outcry against the brutal violence, the total destruction of Missolonghi after the exit, and the blind bombardment of civilians in Guernica in the Basque Country.

The subject of the work is on the correlation of Missolonghi and Guernica both as places, but also as events, importance, influence (artistic, political, etc.) and destruction, the creation of a palimpsest of places marked by bloody events against civilians.

Starting from the famous Picasso painting “Guernica” that explodes, a cube is placed in front of it, in the seats of which are displayed famous paintings such as Greece in the Missolonghi of Delacroix, but also photographs such as that of the damaged Guernica. Through the cube, a Stuka (Junker Ju 87) emerges menacingly, symbolizing the death and destruction that can take infinite “faces”, whether it is the German bombers or the Ottoman cannons … Guernica) is the map of the city of Missolonghi stating their connection. Beneath everything lurks the mythical Minotaur, from antiquity a symbol of chaos, fear of the unknown and primitive violence. The use of contrasting colors was done to emphasize the connection between the images that when the compounds are produced darkness (black). The faces of “death” are depicted in purple.

Ορφέας Γεώργιος Λιακόπουλος

Αποφοίτηση από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Π.Π.ΓΕ.Λ Βαρβακείου Σχολής Ψυχικού. Φοίτηση στην σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχ. ΕΜΠ. Σειρά εισαγωγής 30ος. Τρέχον Μ.Ο. 8,50. Πρακτική άσκηση στο Καπέσοβο Ιωαννίνων: Αποτύπωση και ανάλυση παραδοσιακού οικισμού. Ξένες γλώσσες: αγγλική Michigan CPE, ιταλική CELI 2 (B1), γαλλική DELF A2. Προγράμματα: Autocad 2D, Revit Architecture, Rhino 3D, Lumion/Twinmotion, Adobe Photoshop (Udemy 02/2019), Microsoft PowerPoint, Microsoft Word. Διαγωνισμοί: Industrial Technologies for Schools: Έτος: 2013-14. Ομάδα Π. Π. ΓΕΛ Βαρβακείου Σχολής. -3η Θέση | Young Business Talents.  Έτος: 2014-15. Ομάδα Π. Π. ΓΕΛ Βαρβακείου Σχολής | Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός σχεδιασμού παθητικού νηπιαγωγείου, Ταύρος. Έτος: 2019-20. Φοιτητική ομάδα ArchitEco. Δεξιότητες – Ικανότητες: Επικοινωνία, οργάνωση, πρωτοβουλία και ηγετικό χαρακτήρα, συγκέντρωση, διαχείριση χρόνου και συνέπεια. Ενδιαφέροντα: Φωτογραφία και επεξεργασία της, Ταξίδια και γνωριμία με άλλες κουλτούρες, ορειβασία-εξερεύνηση της φύσης.

Orfeas Georgios Liakopoulos

Education: 2015-16: Graduation from Varvakeio Prototype High School. 2016- : Student in School of Architecture, NTU of Athens. Current grade: 8,50. Experience: Kapesovon, Ioannina. Practical work. Detailed analysis of traditional settlement. Knowledge: Foreign Languages. English: Michigan CPE. Italian: CELI 2 (B1). French: DELF A2. Programs: Autocad 2D, Revit Architecture, Rhino 3D, Lumion/Twinmotion, Adobe Photoshop (Udemy 02/2019), Microsoft PowerPoint, Microsoft Word. Competitions: Industrial Technologies for Schools. Year: 2013-14. Varvakeio School Team. -3ed place. Young Business Talents.  Year: 2014-15. Varvakeio School Team. Architectural Competition for a Green Kindergarten, Tavros, Attica. Year: 2019-20. Student team ArchitEco.